torsdag den 9. januar 2014

Aabybro, Vilsund, Sallingsund og Viborg

Hvem siger dog at solen skal skinne bare fordi du skal opleve Danmark, det er sgu også et skønt land når dagen er grå, lidt som i dag, dog bare med lidt mindre regn. Jeg kom til at se nogle af mine billeder igennem og så faldt jeg over nogle billeder fra en tur jeg tog i Nordjylland den 29/1-2009, der var nogle skønne billeder i mellem. Jeg tog fra Aalborg og kørte op nord på mod Aabybro og videre mod Thisted. Lidt efter rundkørslen i Aabybro holde jeg ind på en rasteplads, fordi jeg lige var kørt over en å, som jeg gerne ville tage billeder af. Det kom der disse billeder ud af:
Skulptur i rundkørslen ved Aabybro


Åen set mod syd, hvor der ligger en bindingsværks gård

Åen set mod nord op mod åbne marker
Da jeg havde sundet mig lidt og taget de billeder jeg gerne ville have med hjem, drog jeg videre vestpå, kørte forbi Fjerritslev, til Thisted og så kom jeg til Vilsund med broen over til Mors, jeg toget et par fantastiske fotos af brogen i tåge.
Vilsundbroen

Vilsundbroen

Vilsundbroen
Jeg fortsatte ned over Mors, det var for mig ikke så meget Mors der i denne omgang trak, det har den store ø i Limfjorden dog gjort et par gange siden. Jeg tog denne dag øen på tværs og stoppede første på den anden side af Sallingsundbroen, hvor jeg igen hev mit kamera frem og begyndte at skyde billeder af en bro, den bro der i dag er på vores 50-krone-sedler.
Sallingsundbroen

Lille fiskersted ved Sallingsundbroen

Sallingsundbroen

Sallingsundbroen
Det var første gang jeg var så langt væk fra Aalborg og jeg troede ikke der fandtes så store broen, som Sallingsundbroen i Nordjylland, jeg havde nok troet at Vejlefjordbroen var den rekorden i Jylland.
Nu havde jeg så fundet endnu en gigant blandt vores broer i Danmark, men herfra gik turen til en lidt mere velkendt del af mit jyske paradis, til Viborg, som jeg fra jeg første gang i min efterskoletid besøgte byen altid har stået så majestætisk for mig, alt det med kirken med de to tårne og søerne der deler byen, alle de gamle gader, jo jeg var og er fascineret af Viborg, selvom jeg ikke rigtig kan finde rundt der inde, jeg synes man kører for meget i ring.
Nå det lader vi ligge, jeg vil gerne vise dig nogle billeder jeg tog den dag, et af billederne var et fejl billede med blitz mod et træ, men det fik en helt fantastisk effekt.
Viborg Domkirke med grene uden blitz

Hele Domkirken taget forfra ved parkeringspladsen

Viborg Domkirke

Billedet med fejlen, hvor blitzen er slået til, men jeg synes det er et dejligt billed.
Det var den tur i 2009, efter Viborg kørte jeg tilbage til Aalborg og syntes at jeg havde haft en helt vild dejlig tur, selv om dagen havde været lidt grå. Jeg havde set noget, det eneste jeg ikke havde set var solen, ikke på et tidspunkt den dag skinnede den, men det havde ikke gjort mig noget. 

Så hvis du synes dagen er lidt grå og træls, så tag da og kør ud og oplev noget, se Danmark som Danmark er lige nu. Jeg vil igen ønske alle der bevæger sig ud en helt fantastisk tur og skulle vejret være som i dag, så må vi gøre som vores forældre altid sagde, tage tøj på efter vejret.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar