fredag den 10. januar 2014

Souvenirmuseet og Tranekær Slot

I min erindring er jeg tilbage i sommeren, jeg skulle hjem fra Sjælland og havde min bror med, faktisk ligger det i forlængelse af min tur til Sydfyn fra tidligere. Jeg havde nået at se det meste af Sydfyn, men jeg havde på turen også gerne villet have set Langeland og Tåsinge, men det nåede jeg desværre ikke. Så på turen hjem tog min bror og jeg turen derned for at se hvad vi kunne finde. Vi kørte gennem Simmerbølle, Tullebølle, Frellesvig og så var vi i Tranekær, en helt vildt hyggelig by, som bare havde landsbyidyl printet henover hvert bindingsværkshus. Det første som især gjorde indtryk på mig var den gule kirke, jeg har aldrig kunnet stå for gule kirker, da jeg første gang så en gul kirke var jeg som fanget, det var i Solrød.

Tranekær kirke

Tranekær kirke, som jeg husker det var det svært at få et billed fra den rigtige vinkel og samtidig får hele kirken med, pga. træer.
 Vi så altså kirke, hvis du tænker fremover, når du læser min blok, hvorfor jeg aldrig har billeder indefra kirkerne, så har det to grunde, den ene og vigtigste at de fleste danske kirker er låst af, den anden grund er min religiøse overbevisning, som gør at jeg synes det er respektløst at tage billeder i Guds-hus, men der er dog undtagelser, domkirker og meget, meget specielle kirker, som jeg måske ikke kommer til at se igen, tager jeg også billeder af indeni.
Nå det var et lille sidespring og nu tilbage til Tranekær, vi kørte mod slotte, jeg vidste på forhånd det skulle ligge der, men alt andet var ikke planlagt hjemmefra. Vi kom ned til slottet og parkerede bilen, så stod der pludselig et skilt med Souvenirmuseet, det lød spændende så vi købte en billet, denne billet førte os ud i verden, en verden med Souvenirs fra en hver tænkelig plet på denne jord. Desværre tog jeg ingen billeder på musset, men jeg synes du skal tage chancen, hvis du alligevel er i nærheden af Tranekær og tage ind og se musset du kan læse mere om det på det link som er herunder:

http://www.souvenariet.dk/

Da vi havde se Souvenirmuseet, havde jeg en ønske om at se Tranekær Slot, men da vi kom frem til billetlugen så vi at dette ikke var en mulighed, men vi kunne se parken og gå rundt om søen, vejret var herligt så vi gik den smukke tur og morede os, der er nu ikke noget som to brødre på tur.
Tranekær Slot

Tranekær Slot, vejen til billetsalg

Tranekær Slot set fra Parken

Tranekær Slotspark ved søen

Skulptur eller hvad det nu er.

Temmelig stor ik?

Det tætteste du kommer på Tranekær Slot i parken
Da vi havde tage den tur og set hvad vi nu kunne se, drog vi mod Rudkøbing og her parkerede vi bil og gik ind for at finde os lidt mad, men da vi skulle hjem igen kunne vi sgu ikke finde bilen, i Rudkøbing, ærligtalt, hvis det havde været i en større by så havde jeg da forstået det. Vi fandt den dog til sidste, hvilket siger sig selv, ellers sad jeg nok ikke her og skrev på min blok, bare for at gentage mig selv, der er nu ikke noget som når to brødre er på tur.

http://tranekaergods.dk/

God tur til Langeland, endnu en plet du ikke skal overse nu du alligevel bor i Danmark.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar