tirsdag den 7. januar 2014

Et smut til det Sydfynske øhav

Det var en sommerferie, hvor jeg skulle over til Sjælland og besøge min familie, jeg havde besluttet mig for at tage tidligt af sted, fordi jeg så gerne ville se Sydfyn. Er der noget smukkere end Morten Koch's eget landskab, op og ned af bakkerne, ned til Assens, men det er nu ikke den by, jeg vil fortælle om, selv om den bestemt også er et besøg værd. Nej, det er den lille halvø Helnæs syd for Assens, Helnæs med dens smalle dæmning som du skal køre over, for at komme til dette lille paradis, gør gerne et holdt på Avernæs havn inden du kører udover dæmningen og tag dig et kig ud over det smukke og stille sydfynske hav. Du kører på den smalle dæmning og det kan føles som en evighed før du er over, men inden længe holder du på Helnæs, øens højderyg stiger lidt og du kommer op og får lidt udsigt, du fortsætter bare af vej ind mod byen, du kommer forbi kirken og du kører blot videre mod fyrtårnet. Her stiller du biler og nyder stilhed og alt efter hvilket tidpunkt af dagen du er der på kan du nyde solnedgangen, soppe lidt i vandkanten, hvis det altså ikke er vinter som nu.
Der er ikke meget at se på Helnæs, men det er en tur værd at se, hvordan naturen har formet dette lille stykke Danmark og gjort det helt unikt for vor øjne. Jeg fulgte vejen tilbage til Helnæs by og tilbage over den lange dæmning, og så var jeg tilbage på Fyns-land. Jeg kørte tilbage til Brydegård den lille landsby jeg var kørt igennem inden jeg nåede det lille stykke, som var opstart til dæmningen, herfra vil jeg bede dig køre ad Brydegaardsvej, til du møder vejen Birkeland på din venstreside, den fører til Dreslette og her ligger en meget særpræget kirke, den er rød og har et tårn der ligner et fyrtårn, der adgang til tårnet, da jeg var der kostede det fem kroner og de penge er udsigten værd.
Her slutter jeg mine minder fra det Sydfynske i denne omgang, men der kommer sikkert mere derfra.

God tur til dig
Dreslette Kirke

 Udsigten fra tårnet i en retning, de andre må du selv se.
 Mellem Fyn og Helnæs
 Dæmningen set overmod Helnæs
Helnæs fyr

Ingen kommentarer:

Send en kommentar