fredag den 17. januar 2014

På Vildsvin-jagt med kamera

En kold februar dag lige efter sneen var forsvundet, tog min kæreste og jeg en tur til den lille Vildmose, som ligger syd for Aalborg, vi ville på vildsvinjagt, jeg havde nogle dage i forvejen set en udsendelse på TV2nord om mosen og så havde jeg taget beslutningen om at tage der ud. Det gjorde jeg så en uges tid før den tur min kæreste og jeg tog der ud, der lå sneen stadig på de små grusveje derude og ned ved Tofte sø var der tydelige spor i sneen efter vildsvin. Sneen gjorde også at jeg ikke kunne komme helt ned til Tofte sø og parkere, så jeg måtte holde ved Lillesø et godt stykke der fra og gå turen derned, jeg havde først forsøgt at køre ned af Vildmosevej, men halvvejs sad bilen fast og jeg måtte lirke den frem og tilbage at komme fri, derefter bakke hele vej tilbage.
 Lillesø og Tofte sø er markeret med de gule cirkler, det røde kryds er p-pladsen ved Tofte sø, den sorte steg fra Lillesø til Tofte sø indikere hvor jeg gik første gang jeg var der ude, turen min kæreste og jeg gik er den der går fra det røde kryds og så ellers den sorte steg langs Tofte sø og ud til den blå cirkel som er Kongstedlund og tilbage igen til p-pladsen.


















Nu var min kæreste og jeg altså på tur og jeg havde fundet en vej som kunne føre os helt ned til Tofte sø og herfra gik vores jagt på vildsvinene. Denne gang kunne vi kun følge sporerne i mudderet, og vi gik så langt ud vi næsten kunne, derude var en trappe over hegnet så man kunne komme rigtigt ud i mosen. Derude kan du dog ikke se vildsvin for hegnet afspærre dem fra at gå ud i mosen, men nogle træplader gør det muligt for dig at gå et stykke ud i mosen og nyde den intethed der forekommer derude, helt fantastisk.
Et fantastisk billede min kæreste tog, som viser hvor stort der er og at det bare er intethed.

Her går min kæreste ude midt i vildmosen.

Lille Vildmose med mine fotoegenskaber.
På vejen var vi gået i mudder og skov men vi havde endnu ikke set nogen vildsvin på vores tur, så vi måtte bare fortsætte, lidt efter trappen over hegnet kom vi til et vandløb, det så ikke ud som om mange havde valgt at gå den vej, men nu havde vi både gummistøvler og eventyrlysten med os, så vi vadede ud i vandet og begav os over på den anden siden, i håb om at vildsvinene ville være der, for sporerne førte da derover. Så gik vi længe der igen mellem en masse træer og pludselig:
Ja, hvis du kigger god efter ser du en kronhjort så der midt i billedet, den stod der længe men vi bevægede os heller ikke ret meget.

Himlen var begyndt at blive blå og træerne stod ganske nøgne.
Da hjorten var rendt måtte vi igen følge stien, som fortsatte lige ud gennem skoven, der var ingen chance for at tage ind afstikker på en anden sti, der var kun denne ene, til den ene side var hegnet mod mosen og til den anden en masser træer med lidt åløb imellem. Til sidst nåede vi et væltet træ midt i det hele og et sti der førte ned mod en bro over en å. Da vi kom over på den anden side af broen gik vi på de åbne marker.

Vi fulgte stien på marken, hvor der var store plamager af vand, med is på, nogen steder kunne isen bære og andre steder revnede den og vi sank i, til sidst kom vi op på en grusvej og her lå de dejligste huse lige ud mod åbne marker og med udsigt til vildmosen med alle dens dyr. Misundelige blev vi da lidt over at vi ikke både med den udsigt. Da grusvej sluttede stod vi på en skille vej, som enten ville have os til Kongerslev eller Bælum, jeg brugte min retningsans og sagde at det nok var bedst at gå nord på og sådan kom vi op forbi Kongstedlund, en flot gammel gård som har set ligedan ud i mange mange år.
Billed af Kongstedlund lånt fra'
http://da.wikipedia.org/wiki/Fil:Kongstedlund_set_fra_sydvest_93.jp
Billedet jeg har lånt er gammelt, men det ser stadig ligedan ud i dag, træerne er måske blevet lidt større men eller ikke nogen forandringer, der er ikke offentlig adgang på Kongstedlund du støder på mange Privat skilte rund om godset.
Men rundt om det skal du for vi skal finde en grusvej som fører os tilbage til p-pladsen og Tofte sø, her kommer du lidt op i højderne så du får en pæn udsigt over hele mosen, du skal bare følge vejen til du er tilbage ved din bil. 

Som det gik for os den dag kan jeg fortælle at vi ikke så et eneste vildsvin, men det var alligevel turen værd, vi var trætte da vi nåede bilen, men vi havde også gået langt og så i gummistøvler. 
Hvis du skal have vildsvin garanti skal du blot følge linket til vildmosen nederst på siden.
Jeg håber du også vil tage denne tur og få nogle gode oplevelser til din samling.

Lille vildmose for garanti at se et vildsvin
Et lille klip om toget i vildmosen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar