onsdag den 15. januar 2014

Øen i Sejerøbugten

Vi bliver i dag på Sjælland og jeg har igen fundet kajakken frem og gjort klar til en tur til Nekselø, en lille ø i Sejerøbugten, som ikke ser ud af meget når du står og ser på den fra Sjælland.

Nekselø set fra Havnsø på Sjælland

Nekselø færgen i alt sin pragt. Foto: www.Kalundborg.dk
Der er færgeforbindelse fra den lille sjællandske havneby Havnsø, der er dog ikke tale om nogen stor færge, der er plads til de få mennesker der skal over for en enkel dag og se øen.











Jeg stod altså ved min kajak, så jeg behøvede ingen færge, jeg stod på Vesterlyng, en af de bedste bade strande på hele Sjælland, stranden ligger ikke langt fra Havnsø. Jeg havde undersøgt forholdene i vandet omkring øen. Det var næsten som ved Livø, for Nekselø har nemlig også en tange syd om øen, denne tange på Nekselø var dig ikke fyldt med sæler, men med måger, men jeg kom på min tur ikke i nærheden af tangen, jeg tog turen op langs den vestlige del af øen og tænkte at jeg måske kunne finde et sted at gå i land. Der havde jeg desværre forregnet mig, der var ikke andet en store sten fra stranden og en fire til fem meter ud, så jeg måtte ro videre, mens jeg nød at se på kysten derinde. Et par gange var jeg ved at komme for tæt på de store sten pga. lidt for meget strøm på den vestligeside og dette resulterede også i at jeg flere gange var ved at vælte, men jeg klarede turen op til den nordligste del, men jeg kunne endnu ikke komme i land, her var der skråninger så det umuliggjorde at jeg kunne komme op på øen. Så jeg roede fortsat rundt om den nordlige pynt og ned langs den østligeside af øen, til jeg nåede den officielle havn, her kunne jeg ved den lille sandstrand ved siden af havnen trække min kajak på land og lægge den op. Det første der heldigvis var at finde det var et toilet, efter som jeg havde troet at turen skulle have været kortere, så havde jeg også troet at jeg forlængst havde kunnet komme af med vandet.
Når efter vandafladningen, kunne jeg tage på eventyr på Nekselø, det første jeg rigtig bed mærke i var at der mildes talt ikke var en eneste indregistret bil på øen, her kørte de rundt uden nummerplader, det var en slags fri-ø uden for lov og ret. Det gjorde nu i imidlertid ikke noget, for idyl var der rigeligt at, jeg kom op på højderyggen af øen og havde herfra en fantastisk udsigt, jeg kom forbi kirken og så lige med et gik jeg på den vestligeside af øen og kunne se ned, hvor jeg før havde roet af sted.
Da jeg nåede den nordligedel kom der et stort græs-areal med græssende kreaturer og herfra var den en fantastik udsigt ud over hele Sejerøbugten og ikke mindst til Sejerø. Jeg fulgte en sti som førte mig gennem et slags hede landskab, til jeg til sidst igen stod ned ved havnen, ved min kajak.
Jeg benyttede mig igen af toilettet, inden jeg satte mig ned i kajakken og begav mig syd om øen, hvilket ikke var særlig klogt, men jeg havde ikke lysten til at tage den lange vej nord om igen, så jeg måtte tage chancen på den lave vand, dette var ikke min eneste udfordring på den tur, jeg måtte op af kajakken og gå et par gange mellem måger og mågemøg, men da jeg var kommet over det lave stykke gik det straks op for mig hvor meget det enlig blæste på den vestligeside af øen, for i forhold til da jeg roede over havde jeg lidt skævt modvind, hvilket er en god ting, nu havde jeg lidt skævt medvind, hvilket gjorde at bølgerne ramte lige eller lidt skævt agter, dette gjorde at jeg flere gange var ved at få overbalance, kun en ting var godt ved forholdene og det var at jeg i medvind kom lidt hurtigere mod land.
Da jeg igen stod på stranden gjorde jeg status over min tur og jeg måtte erkende at det havde været en tur som jeg godt igen kunne tage en anden gang, men så ville jeg nok sejle ud fra Havnsø, så jeg holde mig på den østligeside af øen.

Den røde prik indikere, hvor Nekselø ligger.

Oplysninger om Færgen og Kirken og andre ting du kunne lide at vide om Nekselø:
http://www.nexeloe.dk/

Endnu en gang, god tur rundt i Danmark, vi bor virkelig i en perle af et land.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar