lørdag den 18. januar 2014

Ud hvor sneploven ikke kommer

Jeg sidder her midt i snestormen og har bare lyst til og skal ud og se Danmark, men jeg ved jeg må vente og blive ved med et stykke tid at tænke på det jeg har set, i dag kører vi en tur ud, hvor sneploven garanteret ikke har været ret meget forbi i disse dage, det er så langt ude og dog så tæt på alt, at du kan undre dig over, at du ikke har været der.
Det samme gjorde jeg, da jeg sidste år, fandt dette lille sted, en gemt og måske glemt kirke, der engang rummede et hospital, på vejen mod Viborg, de fleste har sikkert set skiltet til Testrup og så tænker mange af os Ole, bort set fra at det er Thestrup, mens andre bare tænker langt ude på land og kører videre mod Viborg uden senere at tænke mere på dette sted.
Nu vil jeg guide dig til dette lille sted ude på landet, der hvor vi er blevet enige om, at sneploven ikke har været i dag, men hvor du må love mig at tage hen og stå lige midt i fortiden.
Du kører altså som sagt af hovedvejen mod Viborg du drejer af første vej du ser mod Testrup og inden der er gået to minutter er du ved vejs ende og der til venstre ligger kirken. Du parkere bilen og inden du går helt over til kirken giver du dig til at læse om, hvordan kirken i meget meget gammeltid fungerede, som hospital med nonner og det helt, selv om det var helt i middelalderen så er der stadig tydelige tegn efter dette.

Testrup kirke ser ikke ud, som den altid har set ud, der var som sagt et hospital i den ene ende af kirken, udover det var der tre tårn, i dag har kirken ingen tårne, historien om dette skal findes ved at de to tårn blev amputeret og transporteret til Viborg, men de brænde i 1726 da Viborg Domkirke brændte. Kirken som den ses i dag er oprindelig bygge i 1439 med Viborg Domkirke som forbilled og var en gotisk kirke, senere blev den romersk kirke, det var også i 1430'erne at kirkens hospital blev til, men alt dette forsvandt i 1748 da kirkeejeren Johanne Maria Christensdatter valgte at rive en stor del af kirken ned, hvilket vi i dag må begræde.
Dette er historien om, hvorfor der kun står så lidt af kirken tilbage og resten blot er historie, selv om der er lidt fundament af hospitalet tilbage. Du kan vælge at følge det link jeg har lagt ind der fortæller om nyt arbejde der foregår ved kirken.
Nu synes jeg så du skal tage ud og se på resten selv, men vent til sneploven har været forbi derude.

God tur.


De nyeste udgravninger ved kirken.




















http://www.testrupkirke.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=81

Om Testrup Kirke, hvis jeg ikke har fortalt nok

http://www.testrupkirke.dk/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=13&Itemid=4

Ingen kommentarer:

Send en kommentar