onsdag den 8. januar 2014

Trøjborg Slotsruin og guldhornene i Grænselandet

Jeg havde i sommeren 2009 og 2011 den store glæde at holde ferie på Rudbøl Grænsekro, et dejligt og idyllisk sted, hvor du kan nyde din ferie i den største ro og fred, men der er også langt til det meste der fra.
Jeg kan varmt anbefale kroen, men det er nu slet ikke den jeg vil skrive om, det skal selvfølgelige handele om et par ting jeg så på min ferie, nemlig Trøjborg Slotsruin, som ligger ved den lille by Visby ikke så langt fra Tønder. Jeg har for overskuelighedens skyld lavet en vejledning.

Trøjborg er den røde cirkel, klik på billedet for at se det tydeligere.


















Jeg kom der ud på en dejlig solbeskinnet dag og var dybt facineret over, hvor velholdt dette stykke Danmarkshistorie var, den ældste del af borgen er fra 1300-tallet, mens det meste af det du ser i dag stammer fra renæssancen. Jeg parkede bilen og begav mig på opdagelse i det gamle slot, som stadig har sin vindebro over voldgraven og jeg gik længe over på slottet for at forestille mig, hvordan der dog kunne have være levet lige her, det er som mange siger, hvis bare sten kunne tale så kunne du få alle de bedste historier.
Trøjborg som det så ud i 1840, siden er det gået ned af bakke.




Her kan man se hvordan der stadig er en form for etager


Her er stadig rum



En anden ting der ligger lige i nærheden er Guldhornene, det vil sige det gør de jo ikke mere, det er forlængst fundet og bragt til det kongelige skatkammer, hvorfra de engang i 1800-tallet også blev stjålet fra og smæltet om til guldmønter, men du har stadig chancen for at finde det tredeje guldhorn for begge de forrige horn blev nemlig fundet i Sønderjylland, på en mark midt i Gallehus ligger lidt nord for Tønder. Jeg ville gerne gense denne mark, jeg er dog ikke skattejæger, men jeg havde i 6. klasse været på lejerskole i Visby og vi havde lejet cykler og kom ved den lejlighed også forbi stenene, hvorpå der stod her er Guldhornene fundet. Såfremt du skulle være skattejæger, vil jeg bare fortælle, at jeg tror Nationalmusset har været forbi en gang for mange år siden og de fandt ikke det tredje horn, så det gør du nok heller ikke, men hvis du engang skulle have haft lokke ungene med på nationalmusset bare for at se kopierne af Guldhornene, så kunne det måske også være du skulle lokke dem med ud på denne mark.

Her er en lille Kørselsvejledning til at finde Guldhornene, den røde cirkel er stadig Trøjborg og stjernen er Guldhornene, så du kan vælge at køre tilbage til Visby og ned mod Møgeltønder eller tage hovedvej 11 og køre mod Tønder, det nemmeste er nok det de fleste vil gøre nemlig at slå gps'en til og køre mod Gallehus. 

Jeg vil ønske god tur til Sønderjylland, en fantastisk plet som kan opleves igen og igen, og der er altid plads på Rudbøl Grænsekro, men bestil gennem hotellet det er altid det billigste.
Hjemmeside til Rudbøl Grænsekro

Ingen kommentarer:

Send en kommentar