søndag den 5. januar 2014

Appetitvækker fra Bornholm

Jeg havde i min sommerferie for to år siden, den store glæde at opleve Bornholm, en fantastisk plet på det danske landkort, nogle er måske tilbøjelig til at sige at vi lige så godt kunne sælge den til Sverige, men det er simpelhen fordi de ikke har været der, jeg vil spare dig for hele historien om de ti dage min ven og jeg tilbragte derover, men blot fortælle om et lille hyggeligt sted, som hedder Café Værftet.
Den første gang vi på tandemcyklen hjulede forbi Værftet, blev vi straks enige om at det måtte være et lille hyggeligt og snasket værtshus som vi måtte kigge indenom senere på turen, men at dette sted nærmest blev omdrejningspunkt for næsten hele vores ferie, havde vi ikke regnet med. Café Værftet ligger i Sandvig og uden overdrivelse kan jeg godt sige, at den rummer en masse skatte, rundt om på væge og lofter, der er dekoreret med alt hvad en loppejæger kunne tænke sig at få fat i, der er ikke en stol der er ens, selv de tallerkener man spiser af er forskellige. Nu jeg lige har fat i tallerkenerne, så lad mig lige sige, at maden på dette sted er noget af det mest danske og smagfulde, jeg undertiden har smagt, dette holdt op i mod prisen selvfølgelig, vi havde også andre restaurant besøg på vores ferie, andre besøg, hvor maden også var over det sædvanlige, men det var prisen så også. På Værftet kan jeg anbefale en plankebøf, den overraskede mig for ingen andre steder, hvor jeg før eller siden har spist plankebøf, har jeg fået bøffen på en rigtig planke. Så kan det selvfølgelig være fordi  jeg er kommet de forkerte steder. Når du har spist din plankebøf eller hvad der nu lige falder i din smag, som jeg kan sige dig at det tager lang tid at fortære din mad derinde, for samtidig med du spiser, kan du ikke ladevære med at kigge rundt og til tider lige hive din mobiltelefon frem og tage et par mindeværdige billeder, men altså som sagt, når du er færdig med at spise vil jeg anbefale dig at sætte dig op i baren og få dig en øl i de bløde biografsæder, for nok er maven mæt men det øjnene bestemt ikke, alt skal med om det så er de særprægede toiletbrætter ude på "det lille hus". 
Husk at tage turen indenom Værftet og så er der kun tilbage at sige, god tur til Bornholm og hils fra dem på tandemcyklen, for er der noget Bornholmerne kan så er det sgu at huske de to tosser, der kom med piber i munden, med hat på og på tandemcykel. 
P.S. Tandemcyklen gør helt klart turen på Bornholm sjovere, men ladvære med at tro du kan komme hele øen rundt på den.
http://www.cafevaerftet.dk/

Dette er billeder som min ven og jeg har taget derinde:


 Baren med Biografsæderne




 Toilet med pigtråd og der er stor fare.




Det kan være svært at se hvad der er oppe og nede, og du bliver lige så rundtosset når du sidder derinde.

3 kommentarer:

  1. Vi var på Bornholm en uge i 2013 men vi følte ikke vi havde set nok, selv om vi var ret flinke til at komme rundt.
    Da vi kom hjem, hørte vi flere gange kommentaren, at nu måtte vi da også have set hver en gade, hver en vej, alle stier og hver sten. Men det synes vi nu ikke.
    Så her i sommers 2015 juli/august var vi på Bornholm igen, men vi blev der i 14 og havde base i Gudhjem.
    Hvert et minut fik vi udnyttet, dog ikke med stress fart. Nej vi hyggede os sgu rigtigt og kom godt rundt.
    Alligevel nåede vi ikke det hele. Allinge/Sandvig kørte vi kun igennem, men var enige om, at disse to byer skal vi have udforsket næste gang. Og værftet får med 100 % sikkerhed mere end et besøg.
    Vores venner kigger på os med ærefrygt, når vi taler om endnu en tur. De forstår os ikke. De burde rejse over og se hvorfor.

    Så tak for jeres historie, med et oplagt besøgssted.

    Hilsen Tove og Albert

    SvarSlet
  2. Hej Tove og Albert
    Bornholm er meget større end man tro når man ser øen på et kort, vi nåede meget på de ti dage vi havde derover, men tror/ved der er meget mere at se end det man når på ti dage. Så jeg ved også at det ikke var min sidste tur derover, men det er jo lidt dyrt at holde ferie i Danmark, så jeg sparer sammen til sådan en tur.
    Håber i bruger god tid i Allinge/Sandvig næste gang det er to hyggelige byer, husk også Hammersøen

    Venlig hilsen Martin Poulsen

    SvarSlet
  3. Hej Martin
    Tak for dit svar.
    Du har ret. Bornholm når man ikke på en enkelt ferie, med mindre man ikke er interesseret. Vi planlægger nu en tur mere i 2018 og er helt sikker på at Sandvig og Allinge skal gået godt efter i sømmene og café værftet må også finde sig i et besøg.
    Hammersøen har vi besøgt et par gange, men det er svært at hoppe den over næste gang også da vi skal "op" bag ved.
    Håber du har fået sparet sammen til flere ture

    Venlig hilsen Albert

    SvarSlet