fredag den 24. januar 2014

Observatorium, Slot og Park midt i Aalborg

Tilbage i Aalborg, her ligger en plet mellem alle de store vej lige gennem Aalborg, Sohngårdsholmsparken er en plet der er værd at se, midt i parken ligger Sognholmsgård Slot, som der det sidste stykke tid har været lidt rører om, fordi dem der havde slotte gik fallit. Det er nu slet ikke det jeg vil fortælle dig om, jeg vil fortælle og vise dig, hvor smukt der er netop på denne årstid, nu hvor sneen dække græs og træer, jeg vil dog skynde mig at sige at det bestem også er værd at gå deroppe på en sommerdag eller en efterårsdag.
Det er et meget stort område, hvor slotte som sagt ligger i midten, men går du om bag ved slotte, kommer du om til et kæmpe areal, som du ikke skulle tro fandtes i storbyen. Jeg kan huske at da jeg var der første gang stod jeg og så på det, som om der ingen ende var på denne græsmark, hvor der også står nogle store træer.

Bag ved ligger også et observatorium, som kun har åbent fra efterår til forår, og kun om onsdagen i aftentimerne, men er det nu en stjerneklar onsdag og du alligevel ikke skal noget så gå dig en tur i parken og smut forbi observatoriet og set stjerne lidt tættere på.

Jo, Sohnholmsgårdparken er helt klart et besøg værd, hvad enten du er hundelufter, jogger, astronom m.m. så ta' du en tur op i parken og se dig om.












Hjemmeside til Urania Observatorium i Sohnholmsgårdsparken
www.nafa.dk/urania.shtml

Ingen kommentarer:

Send en kommentar