onsdag den 22. januar 2014

Gadekæret der voksede sammen med storbyen

Hvorfor kun fokusere på de de lidt større steder, udsigter og spisesteder, det sted jeg nu vil dig om er et sted hvor du selv kan tage madpakken med og evt. lidt andemad. Jeg vil fortælle om et sted, som ligger meget tæt på, hvor jeg bor, et lille hyggeligt gadekær, et af dem der engang var at finde i næsten en hver lille landsby.
Det gadekær jeg i dag vil fortælle om ligger i Nørre Tranders, som er en by der stille gennem tiden er groet sammen med Aalborg.
Jeg er gået adskillige turer op til dette gadekær, hvor der desværre tit sidder en enkel eller to alkoholikere, men på en solskinsdag, når der er rører i andedammen, så er det skønt lige og gøre et stop og sidde og se på ænderne og ryge en pibe.
Her i sommer gik min kæreste og jeg der op nogle gange, blot for at se den hvide ælling, som vi syntes var så kær. Vi fik også mange grin af at se ænderne i en lang række gå over vej, så trafikken måtte stoppe i et par minutter, der var sågar set et advarselsskilt op, så bilisterne vidste de skulle være på vagt.
Nørre Tranders gadekær, med den hvide ælling.

Midt i gadekæret springer et springvand, det er vist ikke så meget til ære for ænderne, men for byforskønnelsen. Hvis du ikke har set nok bare ved at se gadekæret så kig lidt på de gamle huse og bevæg dig op på bakken, hvor kirken ligger med en skøn udsigt.

Nørre Tranders Kirke oppe på bakken.


Nørre Tranders Kirke
































Der er mange ting, at se på når først du er på de østligekanter af Aalborg, du kan køre ned mod Øster Sundby, her ligger der også et gadekær, en mølle og nogle hyggelige vej med smukke navne som Forårsvej, Sommervej, Vintervej, dagvej og aftenvej, det er lidt hyggeligt at køre her og køre du over på Øster Uttrupvej så ligger der en kritgrav med det flotteste blåvand, som man herhjemme kun ser det på Møns Klint.
Kridtgraven på Øster Utrupvej, der stadig fungere

Kritgraven Øster Uttrupvej
Endnu en gang god tur ud i det danske land.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar