torsdag den 23. januar 2014

På sporet af de gamle film

På Sjælland ligger Tusenæs, der ude ligger en lille by der hedder Hørby, der gør der faktisk flere steder i Danmark, der er det særlige ved denne Hørby at den i 1956 var omdrejningspunkt for en film, som de fleste af os kender, nemlig "Færgekroen". Ja det var nemlig Hørby Færgekro, som Lars Tofte og Erik Hansen alias Ove Sprogøe og Dirch Passer bestyrede i filmen, siden den gang har kroen dog ændret sig noget, fordi den brændte i midten af 1960'erne, men placeringen er den sammen og havnen ligger der sågar også endnu, dog uden færge til Fjordby alias Holbæk i den virkelige verden.
Det var en sommer for omkring 10 år siden, min mormor besluttede at vi skulle tage og køre os en tur ud i det blå. Vi har altid i vores familie været glade for at kunne stoppe op ved en kro og få en kop kaffe eller kakao. Da jeg er dansk filmfan så havde jeg læst mig frem til at Hørby lå lige i nærheden af, hvor jeg på den tid boede, så jeg lokkede min mormor til at vi tog derud og så os om, jeg holder meget af at mærke den atmosfære, som disse sted fra gamle film stadig rummer, efter alle de store stjerner, der engang har været der.

Dette er et af de steder, jeg med tiden vil vende tilbage til for endnu en gang at nyde suset fra de gamle gamle dage, men også for at tage nogle billeder

Hvis du vil læse mere og se nogle billeder kan du går på danskefilm.dk

Et af de andre steder der er værd at besøge er Torbenfeldt, som de fleste af os nok bedst kender som Næsbygård, fra de berømte Morten Korch film. Det ligger lige syd for Mørkøv, på en sommerdag er idyllen næsten lige så stor, som når Martin alias Ole Neumann også kendt som Lille Per fra Far til Fire, stiger ud af taxaen og går på broen over voldgraven, der er kun et minus, ved at kører derud og det er at det er at det hele er privat ejendom og du må ikke gå derind.
En af de historier jeg tit har hørt de gange jeg har været der, er at min oldemor da hun var ung arbejde på godset, som ungpige i huset, det tænker jeg tit på når jeg sidder og ser filmene.
Hvis du skal have lidt ud af turen kan du gå en tur rundt om den lille kirke der lige for enden af vej ned til godset, du kan være heldig den er åben, jeg har endnu ikke oplevet det, men den er så lille og sød.

Hvis så du kører mod Jyderup og følger vej ned til Slagelse, så kommer du forbi en anden gammel kro, denne har stadig sit gamle udseende, næsten, kroen er Bromølle Kro og jeg ved fra filmen "Tre finder en kro" at den i 1955 så lidt anderledes ud, der lå der en købmand ved siden af kroen, men i samme bygning. Den gang jeg selv var barn i 1990'erne, lå også et tivoli på den anden side af vejen overfor kroen, i dag er der blot en græsmark, dengang var der radiobiler, skydetelte, og et par enkelte dyr i tivoliet, det var et fantastisk sted at komme som barn, men også et uhyggeligt sted, der løber ved siden af kroen en å og dengang i min barndom også ved siden af tivoliet, og min mormor kunne fortælle sådan en uhyggelig historie om den gamle kromand på Bromølle, hun fortalte at kromanden om natte myrdede gæsterne og stjal alt hvad de ejede og smed dem i åen derefter, sådan skulle det efter sigende at forgået i mange år indtil den gamle kromand endelig var blev dømt for fængslet. Jeg kan bare hun at vi skælvede når vi stod ned ved åen, men der var ikke noget bedre end når min mormor sagde, at vi skulle en tur til Bromølle.

Torbenfeldt Gods ved Mørkøv

Torbenfeldt Kirke

Torbenfeldt her kan du tydeligt se det genkendelige fra filmene

Vej ved kirken og godset.
Jeg håber du  kan finde nogle turer at køre, hvis du  vil have flere ideer til gamle danske film turer så klik ind på Danskefilm.dk  , hvor du også kan finde lokaliteter fra mange af de andre Morten Koch film som er optage ved Roskilde Fjord, nærmere bestemt ved Kattinge.

God tur og god fornøjelse.

3 kommentarer:

  1. Tak for info, ved du om man kan gå rundt om Torbenfeld Sø?

    SvarSlet
  2. Nej der må jeg desværre give dig svar skyldigt, men kunne forestille mig at meget af området ligge på godsets jorder, så det er nok desværre ikke muligt, men skulle du finde en vej rundt, så lad os andre det vide :)
    Med venlig hilsen Martin Poulsen

    SvarSlet
  3. Hvor mange film har morten koch lavet?

    SvarSlet