mandag den 13. januar 2014

Norge i Danmark

Så faldt den første rigtige sne, til gene for bilister og fodgængere og husejere som skal rydde deres fortorve, men er det ikke bare det smukkeste der findes, når træer og buske dækkes på den helt specielle måde. Eller når du går dig en tur og tø-sneen knitre under mine sko.
Sneen får mig til, at tænke på alle de gode timer jeg har haft i den, på kælketurer, vandreturer osv. sneen har altid kunnet lokke mig ud og særlig et minde fra Rebild Bakker lyser særlig klart i min hukommelse særligt på denne dag.

Sådan så der ud hjemme foran mit rækkehus den vinter

Det havde været kraftig snevejr et par dag og nu var der endelig kommet stilstand i vejret, det var næsten som at være i Norge dog var de fleste veje farbare til forskel fra Norge. Jeg syntes at det netop var tid til endnu en tur ud i vejret, men nu måtte jeg længere væk, væk fra de kendte stier i det område jeg nu en gang boede og bor i. Så jeg tog til Rebild Bakker for så forestillede jeg mig at det måtte være som at være i Norge.
Jeg parkerede først bilen ved den officielle indgang til Bakkerne, oppe ved Top Karens hus, herfra bevægede jeg mig ned i dalen så der var bakker på begge sider.
Den dansk-amerikanske venskabshytte på toppen

Ned mod dalen i Rebild Bakker

Ned i dalen med bakker på begge sider 
Jeg syntes der var smukt derned men jeg savnede det mere norske landskab, så jeg gik op til min bil igen og kørte ned af bakken, så fandt jeg en rastplads næsten for enden af bakken, hvor jeg kunne parkere og begynde at kravle op af den stejle bakke skråning, i dette tilfælde ville det være forkert at kalde det en bjergside, jeg kom med møje og besvær op på toppen og havde herfra den mest fantastiske udsigt over et snedækket Danmark, som jeg med lethed kunne forveksle med Norge, ihvertfald Norge hvor jeg havde været en gang for snart ti år siden.
Næsten Norge, men alligevel kun Rebild Bakker i sne.


Her holder min bil på Rastepladsen mens jeg bevæger mig op af bakkesiden.

Udsigten mod Lindenborg å og kalkminerne


Bakkesidden, vej man kan se er den der fører op til den officielle p-plads.
Her efter kunne jeg forlade Rebild Bakker og køre hjem og få mig en var kop te, dejligt at vi har vores varme hjem, hvor der ingen sne er.

Nyd sneen mens den er her og fortsat god tur til dig derude.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar